Ångloken på Haparandabanan – 39 nedkoppling och ihopväxling för hemfärd

8:00 och uppstigning med frukost. Lokförare Johansson fick ordning på det relä som löst ut på Da 896 och vi kunde koppla ned B 1037 för transport hem. Annars hade vi fått dra med B 1037 och tagit Da 896 i transport.

Nordpilen hade avgått en timme tidigare, trekvart försenad i väntan på klartecken från Fjärren, men klarade ändå att vara sju minuter före utsatt tid i Göteborg.

Det tar några timmar för fyra personer att koppla ned ett ånglok. Nedkoppling är som uppkoppling fast i omvänd ordning. Läs om när vi kopplade upp B 1037 här.

Trycket i pannan hade sjunkit till knappa ett kilo och vi kunde tappa ur både tender och ångpanna. Nu är det definitivt färdigkört för den här gången.

Morrgan öppnar kranen så att hett vatten strömmar ur ångpannan. I nederkant syns det att vevaxeln och excentern saknas och att koppelstångslagret kilas på plats av två omslutande träklossar.

Nu var vi bara Morrgan, Matti, Janne, Olle, Kristoffer, Lars-Erik och jag kvar. En härligt gäng.

Bromsen på B 1037 lades i transportläge och så delade vi av tjänstetågsettet, så B 1037 fick gå i mitten. Lite för många av våra radioapparater hade hamnat i Nordpilen, vilket gjorde att vi växlade med handsignaler och tyfon. Härligt!

I samband med att jag gick till stationshuset för att samla ihop slangarna som vattnat oss och Nordpilen, så passade jag på att ta några snabba bilder på några fordon på Boden C denna förmiddag.

Jag hittade först två Speno rälsslipningsmaskiner och även om jag känner mig synnerligen förföljd av dessa (läs mer här) så är jag i alla fall säker på att det finns fler än en rälsslip.

En lång Speno rälsslip får sig en översyn

En kort Speno rälsslip skymtar längst bort till vänster, till höger T44 271 och det ljusgula däremellan är en Tb med plogarna monterade

BJs tjänstetåg ihopväxlat och redo för avgång. Ett tämligen blandat tåg med Da 896 som dragkraft, en orientexpress sovvagn, en RB6 restaurangvagn, en F5 förrådsvagn, en flakvagn, en överföringsvagn, B 1037 i transport, en tankvagn, en manskapsvagn, en hjälpvagn och en O-vagn.

Da 896 i spetsen för BJs tjänstetåg på Boden C

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ångloken på Haparandabanan – 39 nedkoppling och ihopväxling för hemfärd

  1. Alltså. Att läsa ikapp din blogg ger mig verkligen den återkommande frågan; Hur många rälsslipningsmaskiner finns det egentligen? ^^

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s