Hemresa, uppförsbacke och hemkomst

Hemresa från Torup.

Att dra iväg med ett ånglok är inte samma sak som att dra iväg med ett ellok eller ett diesellok. Lägger lokföraren ut skruven och öppnar regulatorn så måste det finnas ånga. Precis som elloket måste ha ström i tråden och dieselloket diesel i tanken.

Det är en stor del av charmen och utmaningen med att köra ånglok – jo jag skriver köra ånglok, även om jag ”bara” eldar det, att köra ånglok framgångsrikt är ett samarbete mellan lokförare och eldare – är tajmingen. Att ha tryck och fyr precis till avgång och till backarna. Därför är avgångstiden viktig för eldaren och att att den hålls.

Arbetsplatsen i E2 1333. Vänsterstyrt, i enighet med SJ-standard. Eldaren till höger, således.

Arbetsplatsen i E2 1333. Vänsterstyrt, i enighet med SJ-standard. Eldaren till höger, således.

Det finns en tröghet både i kolen – de tar en stund för dem att tända – och i vattnet, ångbildningen.

Knappt tio minuter innan avgångstid börjar jag ringelda, för att värma fyrboxen och vattnet intill. Öppnar sotaren för att få drag och öppnar bakdampen ett hack, för att öppna för luften underifrån. Mer vatten i omgångar. Manometern visar resultatet med att stiga mot maximala 12 kg.

Lokförare Thomas blickar ut från E2 1333

Lokförare Thomas blickar ut från E2 1333

Thomas uppmaning att jag gärna får hålla 12 kg nu på hemresan, nu när kungen inte är med och när vi möter uppförsbacken, tar jag som kritik, förstås. Vi höll ju inte trycket uppetidigare (här), även om det fanns förklaringen till det så var jag fast besluten om att det inte skulle upprepas igen. Jag har tidigare aldrig eldat för Thomas, så jag ville ju inte ha något sotfläckat rykte heller…

Avgång och strax därefter mer kol och vatten enligt principen lite, tunt och ofta.

Och visst höll vi trycket uppe upp för backen. I sanningens namn, det var inte mycket till backe, jämfört med t.ex. Hataträskbacken (här)

Vi ankom Landeryd helt enligt tidtabell och växlade undan vagnarna.

E2 1333 tillbaka i Landeryd och jobbar här med att växla undan de tre vagnarna.

E2 1333 tillbaka i Landeryd och jobbar här med att växla undan de tre vagnarna.

Alla inblandade, från lokbesättning till ombordpersonal, från stallpersonal till kungapar och organisatörer verkar vara mycket nöjda med dagen.

Dagen slutade med att E2 1333 backades in för egen maskin (videoklipp) i lokstallet i Landeryd.

Se fram emot några oberättade episoder och några ovisade bilder från samma äventyr i nästa inlägg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s