Fjäderbensbyte och bromsbyte fram på VW Passat

Passat fick tillbaka McPherson-framvagn till den modell som debuterade 2005, som kallas både B6 och 3C. Underhållsmässigt är den mycket lättare att handskas med än 3B (som Frida Folkvagn), även om Golf har en smartare lösning (här) med fjäderbenet delbart från spindeln.

Observera att detta är ett tungt och ganska tidsödande jobb.

I denna beskrivning återger jag hur jag plockade ned fjäderbenet för byte av just fjädern (till följd av felbesiktning här), men processen innefattar även info för byte av bromsbelägg och kan förstås vara en bra grund för byte av både bromsok, bromsbelägg, bromsskiva, krängningshämmarstag och stötdämpare.
1. Bakhjulen klossas för att hindra att bilen rullar iväg, hjulbultarna lossas, bilen lyfts och ställs på pallbock innan framhjulet tas av.

2a. Staget till krängningshämmaren lossas från sin övre infästning (på fjäderbenet).
Använd 18 mm ringnyckel och XZN 8, den senare för att hålla emot med. Tag av muttern.
2b. Sätt domkraften under bromsskivan och pressa upp fjäderbenet tills du avlastat stagets infästning. Känn efter. När du höjt upp fjäderbenet lagom är det bara att dra ur staget för hand.
2c. Sätt tillbaka muttern så den inte förkommer och luta undan kränghämmarstaget.
2d. Sätt fjäderklämmor på fjädern, när domkraften pressat ihop fjädern, så blir den mindre manuellt arbete längre fram i processen. Var noga med att montera dem ”riktade nedåt” så att klämmornas gängor inte går emot karossen. Se bild nedan.

Domkraften, syns i nederkant, används för att komprimera fjädern, så att krängningshämmarstaget går lätt att lossa från sin infästning

Domkraften, syns i nederkant, används för att komprimera fjädern, så att krängningshämmarstaget går lätt att lossa från sin infästning

Krängningshämmarstaget lossat och fört bakåt. Fjädern låses i komprimerat läge, nu när domkraften ändå klämt ihop fjädern. Obs, se till att fjäderklämmorna monteras som på bilden, med skallen uppåt, så att inte fjäderklämmorna går genom stötdämpartornets tak

Krängningshämmarstaget lossat och fört bakåt. Fjädern låses i komprimerat läge, nu när domkraften ändå klämt ihop fjädern. Obs, se till att fjäderklämmorna monteras som på bilden, med skallen uppåt, så att inte fjäderklämmorna går genom stötdämpartornets tak

3a. Nu gör vi motsvarande med styrstaget. Använd 18 mm ringnyckel och Torx 40, den senare för att hålla emot med. Slägga behövs ofta för att driva den att hoppa ur. Låt muttern sitta kvar längst ut för att skydda gängorna.
3b. Tag av muttern. Luta undan styrstaget och sätt tillbaka muttern så den inte förkommer.

Lossa muttern till styrstagets P-ända. Oftast behöver du inte hålla emot med Torxen, utan istället behöver du slägga för att driva ur tappen från spindeln.

Lossa muttern till styrstagets P-ända. Oftast behöver du inte hålla emot med Torxen, utan istället behöver du slägga för att driva ur tappen från spindeln.

4. Centrumbulten lossas och skruvas bort från drivknuten. 27 mm hylsa och förlängningsskaft behövs i förhandlingarna.
Obs, du behöver ha bromstryck på, enda att någon trycker på brompedalen, eller att du kilar fast en lagom planka mellan stolen och pedalen.
Ett tredje alternativ är att lossa denna innan punkt, medan bilen står på alla fyra hjulen med handbromsen åtdragen.

Hjulet avtaget, centrumbulten demonerad. Den sitter hårt, använd förlängningsskaft.

Hjulet avtaget, centrumbulten demonerad. Den sitter hårt, använd förlängningsskaft.

5a. Kontakten till ABS-sensorn lirkas loss, försiktigt för att inte skada plasten, som sedan kan leda till att fukt kommer in i kontakten.
5b. Tag bort skruven som fixerar ABS-kabeln och bromsslangen. 10 mm ringnyckel. Sätt tillbaka skruven så att den inte förkommer.

Tag bort kontakten till ABS-sensorn

Tag bort kontakten till ABS-sensorn

Tag bort hållaren som fixerar bromsslang och ABS-kabel vid fjäderbenet

Tag bort hållaren som fixerar bromsslang och ABS-kabel vid fjäderbenet

6. Bromsoket lossas. Detta steg använder du om du ska byta bromsbelägg eller bromsok. Ska du byta bromsok, bör du lossa bromsslangen först. Men i detta fall låter vi bromsslangen sitta fast.
6a. Bänd bort ”plopparna” som sitter som dammskydd för skruvarna som håller bromsoken i bromsokshållaren (som framledes kommer att kallas för enbart ”hållaren”)

6a. övre dammskyddet på bromsoket tas lätt bort med en skruvmejsel.

6a. övre dammskyddet på bromsoket tas lätt bort med en skruvmejsel.

6b. Använd en X mm insex, jag satt den på spärrskaftet, och skruva ut de båda hållarskruvarna. De kan behöva dras/bändas ut en bit för hand, sedan de är helt utskruvade, så att de kommer helt fritt från oket.

6b. Skruva ut hållarskruvarna som håller bromsoket vid hållaren

6b. Skruva ut hållarskruvarna som håller bromsoket vid hållaren

På denna bild ser vi hållarskruvarna helt frigående från hållaren till höger i bild

På denna bild ser vi hållarskruvarna helt frigående från hållaren till höger i bild

6c. Bänd bort bygeln som fixerar bromsoket vid hållaren på utsidan

6c. Bygeln bänds undan, så att oket kan skiljas från hållaren

6c. Bygeln bänds undan, så att oket kan skiljas från hållaren

6d. Oket kan nu tas bort. Använd en skruvmejsel för att bända oket framåt

6d-1 Oket lossas

6d-1 Oket lossas

6d-2 oket tas bort

6d-2 oket tas bort

6e. Oket, nu loss och med bromsslangen ansluten, läggs lämpligen på länkarmen, bakom fjäderbenet i bilens färdriktning och fixeras med lite ståltråd så att det inte riskerar att ramla och bli hängande i slangen.

För fjäder/stötdämparbyte är vi nu klara på denna punkt, hoppa vidare till punkt 7, men om andra jobb ska göras, beskrivs de kort här:

Byte av bromsklossar/bromsbelägg
BB1. Tag bort bromsbeläggen från oket, de ligger löst.
BB2. Pressa tillbaka bromskolven i oket, polygrip av modellen större är en bra kompis här
BB3. Ställ de 2 nya beläggen på hållaren, i sin position mot bromsskivan
BB4. Sätt tillbaka oket.
BB5. Pumpa på bromspedalen ett par gånger, klart

Byte av bromsskiva / byte av bromsokshållare
BS1. Lossa bultarna som håller hållaren för bromsoket, 19 mm, se bild, tag bort hållaren

6e. Bromsokshållarens infästning. Behöver tas bort vid byte av bromsskiva, men inte vid byte av fjäder och stötdämpare

6e. Bromsokshållarens infästning. Behöver tas bort vid byte av bromsskiva, men inte vid byte av fjäder och stötdämpare

BS2. Bromsskivan fixeras med en torx. Skruva ut den och ta bort bromsskivan. Ev. behöver den slås loss med slägga.
BS3. Montera ny skiva, skruva fas
BS4. Skruva tillbaka hållaren.
Klart.

7a. Lossa de tre muttrarna som håller spindelleden i länkarmen.

Spindelledens fäste i länkarmen lossas. När muttrarna sitter som på bilden kan bultarna drivas genom sin fästen länkarmen, alt. använd avdragare för att pressa igenom dem. Sitter ofta hårt.

Spindelledens fäste i länkarmen lossas. När muttrarna sitter som på bilden kan bultarna drivas genom sin fästen länkarmen, alt. använd avdragare för att pressa igenom dem. Sitter ofta hårt.

7b. Fortsätt låta domkraften pressa fjäderbenet uppåt, medan du driver/pressar bultarna genom länkarmen och tar bort dem.
7c. Arbeta innefrån motorutrymmet, tag bort clipsen som håller plastkåpan mellan torped och vindruta, lossa på gummilisten ovanpå torpväggen.
7d. Lossa de tre bultarna (10 mm hylsa, spärrskaft) som håller fjäderbenet i stötdämpartornet.
Nu är hela stötdämparebenet med spindel löst.
7e. Sänk domkraften långsamt och tryck drivknutens spline inåt. Fjäderbenet tas ut från bilen genom en j-formad rörelse.

8. Se till att fjädern är komprimerad så att den inte trycker på fjädertallrikarna. Den ska glappa lite.
8a. Fjäderbenet demonteras genom att hålla emot stötdämparen i toppen med insex och skruva bort muttern med 22 mm ringnyckel. Tag bort fjäderbenslager, övre fjädertallrik och genomslagsgummi och lägg dem på rad i rätt ordning för att underlätt återmonteringen.

Om stötdämparen ska bytas, gör det innan lossa stötdämparens infästning till spindeln med XZN 60, tag bort bulten för att sedan försiktigt knacka loss stötdämparen från spindeln. Den nya monteras i som den gamla satt och skruvas fast.

8b. Ny fjäder komprimeras och monteras. Återmontera i omvänd demonteringsordning.

Återmonteringen görs i omvänd ordning och går normalt fortare än demonteringen.
Tyngsta jobbet är att sätta tillbaka fjäderben med spindel, som måste på plats i samma j-formade rörelse som den togs ut med.
Använd domkraften så snart det är möjligt.

  • Övre delen på fjäderbenet (vridbart) måste passas in så att det matchar skruvhålen i stötdämpartornet. Detta är lite pilligt.
  • Återför splinen till drivknuten
  • Skruva fast stötdämparbenet i stötdämpartornet
  • Komprimera fjädern med hjälp av domkraften
  • Pressa ned länkarmen och montera spindelledens fäste
  • Tag bort fjäderklämmorna
  • Återmontera bromsoket
  • Fäst ABS-kontakten
  • Fäst fästet för ABS-kabel och bromsslang
  • Återmontera staget för krängningshämmaren, använd domkraften för att komma i rätt höjd, så det bara är att dra igenom bulten för hand
  • Sänk ned och tag bort domkraften
  • Återmontera styrledens fäste, den kan behöva knackas på plats med släggan
  • Montera centrumbulten.
  • Kontrollera att allt är åtdraget
  • Montera hjulet och sänk ned bilen.
  • Pumpa på bromspedalen för att säker ställa att bromstrycket är jämt

Klart för provkörning.
Överväg ev. hjulinställning hos verkstad som kan detta, t.ex. större däcksverkstäder.

Tid, kostnad och verktyg för detta här

Se andra mektips och bilerfarenheter här

Du kanske även är intresserad av bensin, varför 98-oktan krävs av vissa bilar men inte av alla, eller hur oktantalet kan höjas

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fjäderbensbyte och bromsbyte fram på VW Passat

  1. Jag måste få tacka dig för desa underbara beskrivningar. Jag har sparat mycket pengar och frustration Tack vare dina mektips och bilder. Min Passat 06 är den bästa bilen jag har haft och din blogg gör den ännu bättre!

  2. Thomas Andersson skriver:

    Hej,

    Fin och grundlig guide verkar det som. Ska byta en stötdämpare på min passat -09. Behöver man verkligen lossa på spindelleden? Vill göra det så enkelt som möjligt. Du skriver också ”stötdämparens infästning till spindeln med XZN 60”. Vilken storlek på ska det vara på xzn hylsan? Antar att 60 syftar på att den är 60mm lång?

    Tacksam för svar

    Mvh Thomas

    • DonDoc skriver:

      Hej Thomas, jag ber om ursäkt för det sena svaret. Och ja, för att ta ur fjäderbenet behöver spindelleden lossas på den ena eller andra viset, för att få loss det från bärarmen.

      Det är inte längden på XZN:n. XZN är numrerade, de minsta och de vanligt förekommande heter 20, 25 och 30. Denna heter XZN 60. Fråga på en välsorterad verktygshandel.

      mvh Tobias

  3. Rickard skriver:

    Bra instruktioner. Men om en bult skruvas fast är det en skruv inte en bult. En bult är bara en pinne som håller fast något. Ja det är faktiskt sant. Men många använder ordet bult precis som dig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s