Lok vid Hagalunds lokstation nov 2013

Hagalund mitt i Solna jämfört med TGOJ Eskilstuna är varandras motpoler vad det gäller tillgänglig och bemötande.

Första gången jag besökte TGOJ för att ”handla” Ma-lok slogs jag av öppenheten och vänligheten. Här i Hagalund är det mer misstänksamma blickar som möter mig. Där TGOJ-anläggningen är öppen, så är Hagalund väl inhägnat och avspärrat.

Visst är Hagalund så mycket större, med flera aktörer, som Euromaint, Swedtrac mfl, med även vid TGOJ Eskilstuna finns inte bara Green Cargo, utan även Strukton.

Kanske säger det mer om Solna vs Eskilstuna, än något annat.

Låt oss skippa det tänket nu och titta på några lok som var hemma denna dag.

Hagalund är hemvist för SKÅJ, som har flera trevliga lok här, om än spridda lite här och var. F-loket, Da 790 och den ena Du:n stod för oländigt till för att avbildas, men Du 424, Rapid 10 och Hg2 787 fastnade. Det gjorde även deras senaste tillskott Ma 405 (här) och Ma 409 (här).

Hg2 787 i Hagalund, inparkerad

Hg2 787 i Hagalund, inparkerad

Rapid 10 i Hagalund

Rapid 10 i Hagalund

Du 424

Du 424

SJ är välrepresenterade med ett par blå Rc3, några svarta dito och en hel kolgruva med Rc6.

Rc3

Rc3 1060

Det finns faktiskt en liten vändskiva nära lokstallet med. Se bilden under.

Rc6

Rc6 1347 med vändskivan i förgrunden

Rc6

Rc6 1390

Rc6

Rc6 1407

Rc6

Rc6 1392 redo för avgång

Rc6

Rc6 1383, Rc6 1344 och Rc6 1390

Rc6

Rc6 1390 framför Rc3 1039 (?). Rc3 1067 skymtar till höger

Rc6

Rc6 1357, följt av Rc6 1359

Swedtrac har diesellok och fin finish på maskinerna. Vad sägs om TMZ 1411 och TGOJs

mest påkostade T43:a: 240.

TMZ 1411 bakom ett pampigt hus, som bar inskriptionen Statens Järnvägar i teglet

TMZ 1411 bakom ett pampigt hus, som bar inskriptionen Statens Järnvägar i teglet

Absolutman

Tågkrafts TMY 1111 parkerade bakom T43 240. Är den uthyrd till Swedtrac månntro?

TMY 1111 och Rc2 1111 i Eskilstuna här.

Borlänge lokstation här
Sävenäs lokstation här
TGOJ här
Hallsberg här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s