Ma-lokens bevarande 406, tredje försöket

Ma 406 har nu emigrerat till vårt grannland Norge och transporten, som gick natten som var, var problemfri.

Ma 406 mot nya tider

Ma 406 mot nya tider

Ma 406 var ett av de fem Ma-lok som var sist i kommersiell trafik för TGOJ/Green Cargo. Det ger en liten fingervisning om att det var ett av de bättre loken. Ändå skulle Ma 406 mer än andra Ma-lok tvingas leva på hoppet att bevaras.

Först var det SKÅJ som tog henne under sina vingar (läs här), men när byte till nyreviderad maskin i form av Ma 409 (här) blev möjlig, återlämnades hon till TGOJ.

Inte förrän de första skrottransporterna börjat gå från Eskilstuna (här) ordnades en välvillig lösning för Ma 406, som då hämtades till Grängesberg av GBBJ (läs här).

Ma 406 släpas över malmbangården mot spår med luftledning

Ma 406 släpas över malmbangården mot spår med luftledning

Grängesberg, synnerligen hemmastation för loket.
Vad kunde vara bättre?

Svaret är Norsk Transport AS, redan ägare till nymålade Ma 404, Ma 407 och Ma 882 (läs här).
Där kommer loket att få både omvårdnad och ommålning, samt rastas regelbundet, något som är nog så viktigt för elektriska lok.

T23 och Ma i Grängesberg

T23 och Ma i Grängesberg

Låt oss redan nu fastslå att hela affären är välförankrad hos alla berörda parter, så som GBBJ, Norsk Transport, Green Cargo, både centralt och lokalt i Eskilstuna, Sveriges Järnvägsmuseum, Transportstyrelsen och Jernbanetillsynet. Men byråkratins kvarnar malde långsamt.

Det hela började med en stilla förfrågan, som följdes upp med en provkörning på gamla TGOJ-sträckan utanför Grängesberg och ett trafooljeprov. Vi är nu på hösten 2015. Då det utföll till belåtenhet, så var båda parterna överens. Det var nu de stora utmaningarna kom – byråkratin hos de statliga.

Ma 406 var registrerad som skrotlok och behövde betalas upp för att bli driftlok igen.
Vidare behövde Green Cargo intyga att Ma 406 var identisk med Ma 404, som redan trafikerade norska spår.

Det ledde till en mindre storm i järnvägs-Norge, då det uppdagades och verkade som att inget Ma-lok hade tillstånd att rulla i Norge, speciellt inte Ma 407, som bevisligen finns i Norge och sannolikt inte åkt dit på landsvägen. Nu visade det sig att huvudproblemet snarare låg i pappersstämplandet och arkiverandet, än själva godkännandet, så det hela löste sig på bästa vis.

Ma 406 laddas med luft och batterierna laddas upp

Ma 406 laddas med luft och batterierna laddas upp

Strax innan jul, när det fortfarande var snöfritt och varmgrader, så var det byråkratiska löst, och konkret handling kunde initieras. Men julstök och bråda tider gjorde att avfärden till Norge från Grängesberg sköts upp till januari. Något som i efterhand inte var optimalt.

Bilderna i detta inlägg är alla från en krispig vinterdag, när Ma 406 hade tidtabell att gå som ensamt lok till Norge. Minus 25 grader och djup snö gjorde det tungarbetat. Ledningarna behandlades med etanol, T23 121 fick mata luft till Ma:n och batterierna fick färskladdas.

Andra försöket ut på linjen, så ”startade” loket och med bågen uppe, så värmde sig hela loket inför avgång. Men resan blev kort – T23:an fick kallas ut igen och hämta Ma 406 300 meter ut på TGOJ-linjen. Is i kontaktorer och/eller huvudbrytare löd en kvalificerad gissning. Loket släpades tillbaka till vändskivan och sitt uppställningsspår.

Utanför lokstallet

Utanför lokstallet

Nytt försök, nu natten till alla hjärtans dag, eller rättare sagt, en ren hämtning. Ma 404 var planerad att hämta sin syster, men lokomlopp gjorde att en Grenland-diesel dök upp, och utan att minsta försök att ta spänning på Ma 406 gjordes, så drogs loket hela vägen till vårt grannland.

Ma 406 befinner sig alltså i Oslo nu och kommer där att få en revision, eftersom loket har stått still ända sedan GBBJ hämtade loket i Eskilstuna (här), bortsett från den korta provkörning. Därefter kommer hon att går i godståg i Norge, för att tjäna sitt uppehälle och renovering.

Initialt kommer Ma 406 att fortsätta i TGOJ Trafik-dressen, men snart blir det samma färgsättning som Ma 404. Trots allt är huvudtanken med loket att ska dra Norsk Museums Tågs vagnar.

Ma 406 går mot ljusare tider

Ma 406 går mot ljusare tider

Norsk Transport förfogar nu över fyra Ma-lok och målsättningen är att kunna ha tre driftlok: Ma 404, Ma 406 och Ma 407, medan Ma 882 kommer att få släppa till hjul och boggier, innan resten skrotas.

Mer om Ma-loken här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s