Tågdagarna 2015 – del 4 – E2 1333 bättre än någonsin

Ångloket E2 1333 har under många års tid dragits med diverse fel, som avlöst varandra. Aldrig att vara av sådan kaliber att det förpassat loket till lokstallet för gott, men inte heller i riktigt bra skick. Det har varit glappande lager och dåligt drag.

E2 1333 på kolningsspåret utanför lokstallet i Landeryd

E2 1333 på kolningsspåret utanför lokstallet i Landeryd

Förra årets körningar med E2 1333 (bla här) avrundades som nämnt med att loket kändes trött och var svåreldat, svårt att få något drag i fyren. Utom vid ett tillfälle, då loket tillfälligt överhettade och gick som tåget (här).

Loket undersöktes utan att det gick att finna något hål på någon överhettare. Mysterium.

E2 1333 redo att gå till plattform och hämta sina sex vagnar, två fler än förra året

E2 1333 redo att gå till plattform och hämta sina sex vagnar, två fler än förra året. Hur många människor ser du på loket?

Men så inför årets Tågdagarna, gjordes en ny undersökning av loket, det trots att mesta energin och tiden lades på B 1312. E2 1333 skulle bara stå i beredskap var det tänkt. Och då fann man att fem av överhettarna läckte i linsen, ”metallpackningen” som tätar där överhettarelementen är fastskruvade. Med mycket mer arbete än vad som antyds i dessa korta rader, så åtgärdades detta och först som påeldad kunde det testas om det löst problemet.

Det testades stationärt genom att öppna regulatorn en kort stund, med sliden stängd, så ånglådan fylldes. Förra året läckte trycket snabbt ut från ånglådan, vilket tyder på läckage. När samma test nu företogs bibehölls trycket. Lovande! Men hur skulle loket bete sig på linjen, vid eldningen?

Första turen på Tågdagarna 2015 - E2 1333 drar iväg mot Torup med regulatorn vid öppen, passerar här lokstallet

Första turen på Tågdagarna 2015 – E2 1333 drar iväg mot Torup med regulatorn vid öppen, passerar här lokstallet

Trots att jag var assignerad Sa 1277 och reparationerna (här), hade besättningen på E2 1333 vänligheten att låt mig elda sista turen på lördagen. Landeryd, Torup och tillbaka igen, alltså den branta Kinnaredsbacken inkluderad. Härligt!

Mattillgången för lokpersonal är sporadisk, men det gör att en varmkorv uppskattas djupt! Här utfodras besättningen på E2 1333 under en vattentagning i Lrd

Mattillgången för lokpersonal är sporadisk, men det gör att en varmkorv uppskattas djupt! Här utfodras besättningen på E2 1333 under en vattentagning i Lrd

Och vilken skillnad!
Fyren flammade och käkade i sig kolet med god aptit. Lätt eldat.
Och trots 50% tyngre tåg räckte det för lokförare Jacobson att långa bitar ligga på 20%-ig cylinderfyllning, att jämföra med 60% förra året. Så mycket gjorde det med fem otätat kopplingar.

Istället för att utmaningen låg i att få fyren att brinna nog för att få ånga tillräckligt för att komma upp för backen, var den stora utmaningen denna på krönet av backen: där kommer vi med full fyr och när skruven tas in, för att inte skena när det planar ut, gäller det att ta in vatten. Dels för att kyla och hålla trycket i schack, dels för att det gått åt mycket i backen och pannan behöver fyllas upp.

Normalt får loket rusa på där, i sina 70 km/h, och förbruka en del ånga, men i år var det nedsatt hastighet till 40 km/h, vilket gjorde att vi nästan bara rullade fram. Och då var det ännu större risk att loket skulle blåsa. Ingen fara i sig, speciellt inte ute på linjen, men en nesa och tillika går bra ånga till spillo.

E2 1333 vid ett stopp på linjen i väntan grönt ljus in till Landeryd järnvägsstation

E2 1333 vid ett stopp på linjen i väntan grönt ljus in till Landeryd järnvägsstation

Detta markerade slutet på första dagen av Tågdagarna 2015
E2 1333 återvände till stickspåret vid lokstallet för kolning, vattning, sotning och slaggning.

Fortsättning följer, då är det söndag och vi får se hur Sa 1277 mår

Inläggen från Tågdagarna 2015 börjar här

Frykdalsbanan 100 år med ånglok här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s